Krakowski Szlak Techniki jest miejskim szlakiem dziedzictwa przemysłowego - pierwszym tego typu w Polsce. Jego trasa łączy najcenniejsze obiekty lokalnego dziedzictwa przemysłowego, usytuowane w ścisłym centrum miasta i w jego bliskim sąsiedztwie. Znajduje się na niej 17 budowli i kompleksów o wyjątkowych walorach historycznych i architektonicznych, związanych z przemysłem, komunikacją, energetyką, gazownictwem, ochroną przed pożarem i powodzią. Wybudowano je w XIX i XX w. według projektów najwybitniejszych w tym czasie polskich architektów, konserwatorów i budowniczych, takich jak T. Stryjeński. F. Mączyński, Z. Hendel. K. Knaus, M. Moraczewski, T. Talowski, J. Zawiejski, J. Rzymkowski. Niektóre z krakowskich zabytków techniki to także obiekty zaprojektowane, wzniesione i wyposażone w urządzenia techniczne przez inżynierów z innych krajów Europy, przez co są częścią europejskiego dziedzictwa kulturowego. Część obiektów na szlaku nadal pełni pierwotne funkcje, inne adaptowano do nowych - w tym publicznych.
Stacja kolejowa Kraków
Browar
Wiadukt kolejowy
Elektrownia Teatru Miejskiego
Kuźnia Zieleniewskich
Strażnica pożarnicza
Most kolejowy nad starym korytem Wisły
Przepust drogowy na ul. Miodowej
Elektrownia Krakowska
Zajezdnia Tramwajowa
Gazownia Krakowska
Most Podgórski
Most Piłsudskiego
Bulwary Wiślane
Elektrownia przy ul. Nadwiślańskiej
Fabryka Schindlera
Centrum Szkła i Ceramiki Lipowa 3 – dawna Krakowska Huta Szkła